گلایه ای دردمندانه از استاندار سیستان و بلوچستان/ بهترینها وعده شده است و در عمل بدترینها سهم ماست - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

جناب آقای علی اوسط هاشمی استاندار محترم سیستان و بلوچستان

سلام علیک

روزی که به عنوان یک اصلاح طلب و در جایگاه نماینده ی عالی دولت به استان آمدید و سخن از شایسته سالاری و توسعه و اقدامات بزرگ داشتید خوش باورانه شاد گشتیم و با گذشت زمان که شاهد عملکردهایی مخالف این شعارها بودیم باز هم گفتیم نگاه درست است، نیت درست است. شرایط ایجاب می کند. تا آنکه از زبان معاون سیاسی اجتماعیتان به صراحت شنیدیم که سیاست آقای استاندار دادن سهمیه ی کافی به بلوچ هاست لذا باید سیستانی ها را کنار بگذاریم. جای تأسف دارد که در دوره ای نمایندگان دولت در استان حذف بلوچ ها را به نام سیستانی ها انجام می دهند و در دوره ای دیگر حذف سیستانی ها را به نام سهم دهی به بلوچ ها اجرایی می کنند. چه مظلوم هستند این قوم سیستانی و بلوچ!!

جناب هاشمی؛ در شعار، بهترینها وعده شده است و در عمل بدترینها سهم ماست. نه مسئول منطقه ما منزلتی دارد و نه مردم ما. مردم و فرماندار را بازیچه تشکیل سازمان مردم محور!!! توسعه فکور با ریاست فرماندار!!! کردید. نیک میدانید که از پیشنهادتان در تشیکل نهاد مردم محور با محوریت دولت مردان جز سرگرمی و گذر زمان چیزی عاید نخواهد شد و البته بیش از یکسال بر این بازی سپری شد. دو سال است بر طبل تغییر فرماندار شهر زابل میکوبید و توان کار و تغییر و مطالبه را از نماینده دولت در شهر گرفتید، چگونه است که در اجرای دیگر سیاستهایتان هیچ قدرتی نمیتواند مانع باشد اما این گره کور، لاینحل و ماندگار شده است؟ ما فراموش نکرده ایم تاکید بر تغییر شهردار زابل که مدنظر شما بود چگونه اجرایی شد و پس از آن بود که کمکها و منابع مالی استانداری سرازیر شد. غیر از این است که با کوتاهی در تغییر یا تثبیت فرماندار زابل بر تلاش کسانی که در پی منافع شخصی هستند، افزوده اید و در ازای آن شهر را از پویایی انداخته و نظاره گر بر اوضاع نابسامان شده اید.

جناب استاندار حامیان دولت از هیچ تلاشی برای حمایت از دولت و شخص شما دریغ نکرده اند و البته هزینه های زیادی در این راه داده اند انتظار میرود با تغییر اصولی و عملی، سیاستهایی را که منجر به “وعده بدون عمل” و “تبعیض” و “سیستانی زدایی” شده است را متوقف کنید.

جناب آقای هاشمی اگر احساس میکنید با کنار رفتن سیستانی ها مشکلات استان حل و توسعه محقق می شود ما آمادگی داریم کمپین “خدمت بدون مدیریت” را راه اندازی نمائیم و از تمام سیستانی ها نیز بخواهیم از سمت ها و مدیریت های خود حتی از یک دبستان استعفا دهند. دو حسن در این امر محقق خواهد شد اول شما زحمت کنار زدن را برای جایگزینی نخواهید داشت و دوم اینکه داغ بی حرمتی مرسوم این روزها بر سینه سیستانیها نمی ماند. احساس میشود اگر نبود چند انتصاب سیستانی در بدو ورودتان به استان یک رکورد در حذف سیستانیها از مدیریتها بجا میگذاشتید و اینبار در قرن بیست و یکم کوره های فرصت سوزی برای یک قوم را رقم میزدید. البته یادآور می شویم که سهم ما سالهاست در این استان محفوظ است. سهم ما رشادت و شهادت و مرزبانی است سهم ما ولایت مداری و معلمی و تدریس است و خدمت به قیمت جان و مزدمان هم در نزد پروردگار است نه دولت مردان. شما همه این موارد را نادیده انگارید و بر آرامشی ببالید که امیدواریم موقت نباشد. نگاه جامعه شناسی به ما می گوید که این رفتارها بدون عکس العمل نخواهد بود نکته آن است که نوع عکس العمل مردم سیستان با تکیه بر فرهنگ چندین هزار ساله خود کاملاً دمکراتیک و مشابه عکس العملی که منتهی به رأی حداکثری آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری شد، متجلی میشود. مردم سیستان با مشارکتی بیش از متوسط کشوری و رای حداکثری به آقای روحانی تغییر شرایط را خواستار شدند. مردمی که حیاتشان به سیاستهای دولتمردان گره خورده لزوما سیاسی و تحلیلگر بوده و تصویر واضحی از شرایط خواهند داشت که دیگر به وعده های مکرر دلخوش نخواهند شد.

امید است گامهای عملی را استوارتر از گذشته و بر معیار عدالت برداشته و شایستگی را فدای سهمیه بندی نکنید و ما را در حمایت منصفانه از دولت و خود یاریگر باشید.

گلایه-از-استاندار