راه هایی که پس از سال ها به مقصد نرسیدند/لزوم تسریع در تکمیل پروژه های راه سازی و نقش آن در توسعه سیستان - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار : بدون شک راه ها از جمله زیرساختهایی که بستر فعالیت و پیشرفتهای اقتصادی و صنعتی خواهد بود. چنانچه این زیر ساختها ایجاد نشود ایجاد منطقه آزاد تجاری با تمام منافعی که برای منطقه سیستان خواهد داشت اما موجبات سلب آسایش و بروز مشکلات زیادی در ترددها را فراهم خواهد کرد. بنابراین در فرصتی که تا ایجاد منطقه آزاد داریم میطلبد ایجاد زیرساختها در دستور کار جدی قرار گیرد.

IMG-20150328-WA0020

در سنوات گذشته راههایی بعنوان اولویت اجرا در استان مد نظر قرار گرفت که از مهمترین این راهها ایجاد بزرگراه چابهار-میلک بود. هر چند پیشرفت قابل ملاحظه آن در جنوب استان موجب تسهیل تردد در شهرهایی شد اما در شمال استان هنوز این راههای روستایی و بین شهری است که متحمل ترافیک سنگین تردد حاملهایی است که مقصدشان میلک است. در بسیاری از شهرهای مسیر چابهار-میلک به یمن قرار گیری در این مسیر شاهد به سازی و ایجاد بزرگراه بوده اند اما در سیستان آنچه سالها ست نمایان است

اجرای طرح بصورت با روندی کند و لاک پشتی است. پایه های پل جدید نهراب چندین سال است که علم شده اما در قدم آخر بهره بردای همچنان مانده است. شنیده ها حاکی از این است که پیمانکار مجری بزرگراه در مقطع مسیر لوتک زابل در مسیر ایرانشهر و البته با توان و سرعت بیشتر مشغول بکار شده و کارگاه زابل در حدی دایر است که بیشتر به حضور شماتیک شبیه است تا یک کارگاه اجرایی با نیت پیشبرد کار. سایر راههایی که در حد زیر سازی و باز شدن مسیر از محمدآباد تا میلک بوده سالهاست که بدون هیچکونه تغییری است که همت مسئولین در اجرا را به انتظار نشسته است.
کمربندی شهر زابل هم بدلیل به بهره برداری رسیدن قبل از اتمام عملیات اجرایی نه تنها کارایی نداشته بلکه موجب مشکلاتی نیز شده است و همچنان خیابانهای پر ترافیک شهر زابل محل عبور کامیونهایی است که ناچار به عبور از شهر زابل برای ادامه مسیرند.
از دیگر راههایی که سالهاست مغفول واقع شده است مسیر راه اصلی دشتک-تل سیاه است. این راه سه راهی دشتک را به مجاورت نصرت آباد متصل نماید. اهمیت و ضرورت تسریع در اجرای این طرح را می توان به چند دلیل بیان کرد:
۱- کوتاه کردن مسیر تردد حاملهای بار و خصوصا نفتکشهای حامل سوخت که از مسیر بم به مقصد زابل و میلک در حرکتند.
۲- کاهش بار ترافیکی دو مسیر پرترافیک و کوهستانی و پر پیچ و خم منتهی به شهر زاهدان از مسیر بم-زاهدان و زاهدان-زابل به طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر
۳- تاثیر مستقیم بر کاهش ریسک و تصادفات و تسهیل در تردد و کاهش هزینه حمل و نقل از سیستان به مرکز کشور و بلعکس

با توجه به موارد مذکور امید است تحولی در نگرش و تحرک در بخش تکمیل اجرای پروژه های راه در سیستان صورت پذیرد. بدور از انصاف است که مردمی که نفعی از مرز نمیبرند متحمل تصادفات و هزینه با ایجاد ترافیک در ترددهایی گردند که حامل مایحتاج کشور همسایه اند و شاهد تخریب راههای بین شهری و روستایی باشند که سالهاست بهسازی و ترمیمی بر این راهها صورت نپذیرفته است.