چگونه اوقات فراغتی بهتر داشته باشیم به قلم‌ حامد بندانی - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار : اوقات فراغت خود و خانواده خود را چگونه بگذرانیم این جمله کم و بیش برای همه ما بسیار آشناست و هر کداممان حداقل یک بار در این خصوص به عنوان انشای دوران تحصیل بدان پرداخته ایم و در موردش فکر کرده ایم حال ما می‌خواهیم این موضوع را بسط داده و در مورد چیزی صحبت کنیم که جمع خانوادگی مان به آن نیازمند است داشتن سرگرمی فقط برای سپری کردن وقت و زمانی که در اختیار داریم نیست سرگرمی عملی است که برای لذت و تفریح انجام می‌شود و این کار می تواند کیفیت زندگی بهبود ببخشند به علاوه بر همه اینها سرگرمی مزیت های گوناگونی نیز دارد می‌تواند به ما احساس مفید بودن را بدهد می‌تواند خلاقیت و ایده های ناب مان را شکوفا کند می‌تواند ذهنمان را فعال و چراغ تفکرمان را روشن نگاه دارد می‌تواند باعث شور و اشتیاق مان گردد بعضی سرگرمی ها هستند که علاوه بر همه این داده ها بسیار مفیدند که در ادامه تعدادی از آنها را به شما مخاطبین عزیز نیزار معرفی می کنیم که کیفیت زندگی تان را بهبود ببخشند و لذت تمام نشدنی آنها را با انجام شان با تمام وجود لمس و احساس کنید یک مدیتیشن انجام دهیم شما اگر مدیتیشنی را یکبار فقط یکبار امتحان کنید قطع به یقین برای انجام دادن آن جهت مرتبه دوم لحظه‌شماری خواهید کرد چرا که خواست و وصل نشدن ای جز به جز فکر به وجودتان خواهد شد انجام مدیتیشن به ما و شما کمک می‌کند که استرس کمتری داشته باشیم فشار خونمان را پایین می‌آورد سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود و توانایی تمرکز بالا و بالاتر می رود کافیست روزی ۱۰ دقیقه کاملا ریلکس آرام شوید و حال و هوای خوبی را تجربه کنید دوم اینکه چیزی برویانید باغبانی سرگرمی واقعا مفید و فرح بخشیست چه چیزی زیباتر و مفیدتر از اینکه گلهای زیبای بکاریم و میوه و سبزی خودمان را پرورش دهیم البته این تمام ماجرا نیست و فواید دیگری هم روی شما خواهد داشت یعنی هورمون استرس شما را کاهش می دهد و پرورش یک گیاه از دانه تا مرحله میوه دادن توانایی شما را در ایجاد تغییرات مثبت در این دنیای مملو از منفی افزایش می‌دهد و البته یک نوع ورزش هم به حساب می‌آید و همه ما به چیزی حداقل ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه ورزش در هفته نیاز داریم تحقیقات نشان داده که باغبانی زباله را تا ۳۶ درصد کاهش می دهد سوم آشپزی کنید و آشپزباشی شوید این کار را انجام داده حتی برای یک بار

افرادی که با آشپزی وقت می گذراند و در خانه آشپزی می‌کنند نسبت به افرادی که از غذاهای بیرون استفاده می‌کنند سالم‌تر هستند و زندگی طولانی تری داشته و دارند و البته خواهند داشت در واقع وقتی مواد اولیه غذای تان را از غربال فروشی می‌خرید غذای آماده کمتر غذای شکر و چربی کمتری خریداری می کنید و در عوض انتخاب‌های سالم‌تری دارید از این گذشته با با آشپزی در خانه در هزینه‌ها هم صرفه جویی می کنید چهارم کتاب دستتان بگیرید و مطالعه کنید کتاب خواندن بسیار بسیار با ارزش تر از وقت گذراندن و لذت بردن است خواندن کتاب مهارت درک مطلب شما را تقویت می‌کند و به ذهن شما یاد می دهد که تفکر و تمرکز کند و دامنه لغت شما را نیز بسط و گسترش می‌دهد همچنین مطالعه قدرت مغز شما را نیز افزایش می دهد گفت همانطور که پیاده روی بدنتان را تمرین می دهد و خواندن هم لذت آن را تمرین می دهد و از این گذشته تحقیقات نشان داده که مطالعه استرس را تا ۶۹ درصد کاهش می‌دهد و کمک می‌کند بهتر بخوابید و بهترین کار این است که تلاش نموده این سرگرمی را قبل از به رختخواب رفتن انجام دهید،
پنج: موسیقی را دریابید

اگر توانایی نواختن موسیقی را ندارید سعی کنید موسیقی های آرام بخش و مورد علاقه تان گوش فرا دهید البته افرادی که به نواختن موسیقی تبحر دارند این کار باعث می شود رشد شناختی وی افزایش پیدا کند و به علاوه چشم دست و چابکی او را بهتر می‌کند و جالب‌تر اینکه ساز زدن آی کیو را در تمام گروه‌های سنی افزایش می‌دهد ورزش کنید پیوستن به تیم های ورزشی یک راه عالی برای آشنا شدن با افراد جدید و دوستیابی ست، ثبت نام برای ورزش های داخل سالن یک راه لذت بخش برای وقت گذراندن با دیگران است و این یکی از رموز خوشحالی هم می باشد مثلاً والیبال یکی از ورزش های تیمی است که خیلی زود یاد می گیرید به خوبی بازی کنید ضمن اینکه تحقیقات نشان داده است که انزوای اجتماعی از چاقی مزمن هم کشنده تر است دفعه بعد که به خانه بروید و به تنهایی تلویزیون تماشا کنید در عوض راحتان را کج کنید و بروید با دیگران والیبال بازی نموده و از بازی لذت ببرید ۸ سعی کنید یک ورزش رزمی را یاد بگیرید و از این هنر های فوق العاده برای تذهیب نفس و تفکر و روحیه و البته تقویت جسم تان هم بهره ببرید مطالعه و یادگیری یک هنر رزمی مثل کاراته بسیار با ارزش است و با یاد گرفتن هنر رزمی یاد می گیرید که از خودتان دفاع نمایید و علاوه بر نظم و انضباط و توانایی تمرکز هم کسب می کنید تمرین هنرهای رزمی به شما کمک می کند تا تعادل استقامت هماهنگی و قدرت را در خودتان تقویت کنید و ذهن و بدن تان را با این اعمال باهم آشتی دهید نه این مورد بیشتر برای بانوان توصیه می‌گردد گرچه آقایان هم اگر این کار را انجام دهند چیزی از ارزش‌های آنها کمک نخواهد شد هیچ هنر فاخر ایران نیز یاد خواهند گرفت کارشناسان معتقدند که کارهای دستی برای افرادی که از اضطراب و افسردگی و یا درد مزمن رنج می‌برند بسیار مفید است در واقع کارهای دستی فایده هایی شبیه مدیتیشن دارند حرکت های متناوب مثل بافتن بافتنی های عصبی پاراسمپاتیک را فعال می کند که این رشته‌ها نیز پاسخ های جنگ و گریز را آرام می کنند مورد بعدی اینکه به عقیده نویسنده از همه مهم تر و دارای اهمیت بیشتری است و نگاری است بدین معنی که قلم به دست بگیرید و همکار و همراه ما شوید برای قشر سنی کودک و نوجوان داشتن یک دفترچه خاطرات به ایشان کمک می‌کند از کارشان را منظم کنند برنامه ریزی نموده و با اینکار می دانند که چگونه به اهدافشان برسند و مشکلاتشان را حل کنند و اینکار همچنین به عنوان یک مکانیزم ضد استرس عمل خواهد کرد در نهایت نوشتن به شما کمک می کند که خودتان را بهتر بشناسید و همچنین کمک می کند دریابید که چه چیزهایی خوشحالتان می کند و چه چیزهایی انرژی را از شما می‌گیرد با دانستن این موضوع می توانید بیشتر به سمت کار هایی بروید که برایتان لذت بخش هستند و از موقعیت‌ها و آدم‌هایی که ناراحتتان می کنند فاصله بگیرید در پایان هیئت تحریریه نیز آن ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت و داشتن یک زندگی خوب و ایده آل برای همه شما از خداوند منان خواستار است که شما عزیزان و مخاطبان نیزار اوقات تان را بگذرانید و از ثانیه ثانیه عمر گرانبهای تان لذت کافی را ببرید آسوده خاطر پیروزی و عاقبت به خیر باشید.

نویسنده حامد معلم بندانی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.