- 15 دی 1395
- کد خبر 16011
Print This Post
سایز متن /
نی زار:یک مدیر باید ارتباط نزدیکی با رسانه ها برقرار سازد و از هر چیزی که باعث دور شدن از آن ها می شود کنار برگذارد چرا که توسعه و تقویت یک رابطه حرفه ای واقعی با رسانه ها جزء اولویت ها و نیازهای اصلی یک سازمان است.
مدیران باید دانش و مهارت های مورد نیاز برای ایجاد چنین رابطه ای را توسعه دهند و با رسانه همکاری داشته باشند.نخست باید مسئولیت های سازمان را نسبت به رسانه ها مشخص کنند.
مدیران نباید از هیچ کدام از سه روش نیرومند ارتباط رسانه ای تلوزیونی، مطبوعاتی و رادیویی غفلت کنند بلکه باید توجه خاصی به درک وظیفه رسانه ها نسبت به عموم داشته باشند.
مدیران باید چگونگی مواجهه با رسانه ها ، توجه خاص با آنان و برخورد با مطبوعات را یاد بگیرند. در رویارویی با رسانه ها باید به رفتارهای مطلوب و نامطلوب از قبیل : از طریق تلفن همراه در دسترس باشند، زمانی را برای مطبوعات در نظر بگیرند حتی اگر روز پر مشغله ای داشته باشند و خود مدیران به اهالی رسانه خبر بدهند، با نماینده های رسانه ها دیدار کنند تا دریابند چه چیزی و چه موقع نیاز دارند، با ارباب جراید به طور صحیح،صادقانه و عادلانه رفتار کنند، در پاسخگویی به سوالات بیشترین توانایی خود را به کار ببرند، جنبه های مثبت و منفی با هم ذکر کنند و صرفا اخبار خوب را گزارش نکنند، خبرنگاران به اخبار داغ نیاز دارند یک مطلب خبری را تا جایی که ممکن است سریعتر اعلام کنند، توجه کنند که رسانه ها به اخبار علاقمندند تا به تبلیغ یا داستان، برای اجتناب از نقل و قول های نادرست، پاسخها را کوتاه و مرتبط با موضوع ارائه کنند، شایعات دروغ را تکذیب کنند زیرا آن ها به زودی روش خواهند شد ، اطلاعات را عادلانه در اختبیار رسانه ها بگذارند ، روز های آرام تر و کم هیاهوی خودشان را به رسانه ها اختصاص دهند و از این مزیت برای ارسال گزارش ها استفاده کنند، از گزارشات خود در مورد سازمان خودشان قدردانی کنند، از مراسم و رویداد های خاص برای قدردانی کردن از اهالی رسانه استفاده کنند تا از این طریق با آن ها آشنا شوند و بلیط های رایگان فراهم کنند و از نمایندگان رسانه ها برای تمام رویدادها دعوت به عمل بیاورند.
اظهارات ناشی از سهل انگاری و بی احتیاطی، پیشنهاد پشتیبانی یا رشوه دهی از طریق هدایا، پرخاشگری و خشم، اعمال اغتشاش جویانه و جنجالی ، بیان اظهارات محرمانه و خصوصی، تهدید مطبوعات، استفاده از ترفند های تبلیغاتی برای گمراه کردن رسانه ها، تقاضا برای نادیده انگاشتن مطالب خبری، ترویج موضوعات بی اهمیا و مسدود کردن خبرها با طفره رفتن ، سانسور ، فشار و نیرنگ رفتارهایی است که باید در برخورد با رسانه ها از آن ها اجتناب کنند.
پذیرش اشتباهات ، ارسال گزارشات کتبی برای رسانه ها زمانی که مسائل بحث برانگیز به وجود می آید، گفتن کل حقیقت برای حفظ شایستگی و اعتبار، اطلاع دادن رسانه ها جهت انعکاس رویداد های سازمان و ارسال اطلاعات دقیق به رسانه ها مواردی است که می تواند در بهبود تصور عمومی نسبت به سازمان موثر باشد.
نویسنده: حمیدرضا عابدی