ایا رادیکالیسم در برابر مدرنیسم وزن کشی خواهد کرد؟ - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار؛ اوریل ٢٠١٣ جهان با واژه ای جدید اشنا میشود. شیوه ای نوین از بنیاد گرایی و افراطی گری ، دولت اسلامی عراق و شام – “داعش ” ،انطرف تر در شرق اروپا ، اکراین ، دستخوش تحولات میشود گروهی بنیاد گرا زمینه الحاق غیر قانونی کریمه به روسیه را رقم میزنند ، جوانان تحصیل کرده در دانشگاهای اروپا مجذوب تبلیغات مذهبی داعش میشوند، گروهی دیگر از همین جوانان درکریمه خشونت میکنند، زیر پوست بریتانیای کبیر راست گرایان با “برگزیت ” تاریخ ساز میشوند به مدد درک نادرست تونی بلر که با سودای امتیاز گیری از اتحادیه اروپا رفراندومی را طراحی میکند با حس از پیش برنده بودن ولی غافل از اینکه راست گرایی و به تعبیر بهتر رادیکالیسم در تارو پود پیرسیاست نیز رخنه کرده است .

در ترکیه الارم بنیاد گرایی با موفقیت حزب دمکراتیک خلق ها(HDP) در پارلمان به صدا در می اید حاصل کودتایی میشود که هزینه ی ان را نیروی انسانی عقل گرا و فرهیخته پرداخت میکند.

بنیاد گرایی جذابیت بصری نیز دارد، تیپ روز دنیا میشود ریش بلند و سر تراشیده مشابه پیکارجویان داعش .

آخرین ضربه ی رادیکالیسم را سرزمین فرصتها بر پیکره ی عقل گرایی وارد میکند جریانی که تمایل به راست گرایی و به تعبیر نویسنده رادیکالیسم دارد دونالد ترامپ را علارقم تمام نکوهش های عقلا و سیاست مداران دنیا به ریاست جمهوری امریکا انتخاب میکند سرزمینی که کعبه ی آمال اندیشمندان و عقل گرایان است رای بر راست گرایی میدهد.

حال تمام معادلات دنیا گره خورده به نقطه ی شروع رادیکالیسم یعنی سوریه

تصور اینکه سوریه ای تخلیه شده از بنیاد گرایان و تحت امر بشار اسد داشته باشیم تصوری ساده انگارانه و بدور از عقل گراییست.

در بهترین حالت سوریه ای خواهیم داشت با اشتراکی از نیروهای کردِ در تعامل با دولت فعلی و عناصر بنیادگرای مورد حمایت قدرتهای مالی منطقه ای و فرا منطقه ای.

تمامی شواهد ذکر شده در نظر داشت حمایت مالی و معنوی قدرتهای پوشالی و زودگذر متکی به نفت چون عربستان و قطر موید چرخش مرزبندیها بسمت رادیکالیسم است.

چه بخواهیم چه نخواهیم اینده ی دنیا تحت تاثیر رادیکالیسم خواهد بود.

اینکه عقل گرایان در برابر وزن کشی بنیادگرایان چه مقدار عرض اندام خواهند کرد چندان قابل پیش بینی نیست ولی اینکه رادیکالیسم مرزهایی در دنیا برای خودش تعریف خواهد کرد امریست محتمل و بلکه هم غیر قابل اجتناب.

چندان دور از ذهن نیست اگر بگویم نبرد احتمالی دنیا در غالب جنگ جهانی در مقابل بنیاد گرایی خواهد بود و مرز بندیهای جدید هم بر مبنای جذب و دفع این عناصر تشکیل خواهد شد.

 

نویسنده: محمود مجوزی

%d9%85%d8%ac%d9%88%d8%b2%db%8c