سهم اندک فضای سبز در شهر زاهدان - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار: فقدان فضای سبز و وضعیت نامناسب مبلمان شهری ، فضای سرد و بی روحی را در شهر زاهدان ایجاد کرده است

زاهدان را در ادبیات بسیاری از رسانه‌ها به ویژه در آنچه از سوی نهادهای دولتی مطرح می شود کلانشهر (!) می خوانیم .

شهری با قدمتی نه چندان سترگ و تنوع قومیتی و مذهبی قابل تامل .

بسیاری از آنانی که از شهرهای مختلف کشور دیدن کرده‌اند، نخستین تفاوت معنادار زاهدان با سایر مراکز استان ها حتی با شهر های کوچک را در سرانه ناچیز این شهر از نظر فضای سبز می دانند.

نگاهی هرچند گذرا به ورودی شهرهای سایر استان‌ها و قیاس آن با ورودی‌های این شهر خود موید این موضوع است .

از تمامی مبادی ورودی این شهر که وارد می‌شوی فقدان فضای سبز چشمگیر در کنار مبلمان نامناسب شهری و از آن اسف بارتر چینش بدون قاعده ساختمان‌های ریز و درشت با دیوارهایی مملو از تبلیغات نامتوازن فضای سرد و خرد ستیز زاهدان را فریاد می زند . موضوعی که باید چاره ای اساسی برای آن اندیشید .

بلوارهای ورودی و حاشیه مثلا کلانشهر زاهدان از پوشش چمن به عنوان ابتدایی‌ترین پوشش طبیعی نیز محروم است .

شاید نخستین حرفی که در این خصوص از سوی مسئولان فضای سبز مطرح شود کمبود آب و نوع آب و هوای این شهر است و این در حالی است که شهرهای کویری مرکز کشور که وضعیت به مراتب بحرانی‌تری در این زمینه دارند با مدیریت صحیح و استفاده از تکنولوژی های به روز و کم هزینه و یا استفاده از پوشش های مصنوعی و سنگفرش ها با نقوش متعدد ، توانسته اند به مراتب چهره زیباتری از شهر خود به نمایش بگذارند .

البته متولیان فضای سبز در شهرداری زاهدان حق دارند که از کمبود بودجه این نهاد برای توسعه فضای سبز شکوه کنند چرا که حجم نیروی انسانی خارج از قاعده و گاه افزون بر پست‌های موجود در این نهاد آن‌قدر هست که حجم بسیاری از اعتبارات این نهاد برای پرداخت های پرسنلی هزینه شود و این جاست که نقش سازمان های مردم نهاد پر رنگ‌تر می شود ، آن هم سمن هایی که در زاهدان گاه در حد یک نام باقی می ماند و از آن فراتر نمی‌رود!

نگارنده در شگفت است که از حجم کثیر دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های هنری و گرافیکی این شهر و یا از پتانسیل موثر و دانش آموخته دانش آموزی هنرستان ها چرا در زیباسازی شهر استفاده نمی‌شود ، مگر غیر این است که با ایجاد تفاهم نامه‌ای بین شهرداری و مراکز آموزش عالی ، اساتید به جای سوق دادن هنرجویان به پروژه‌ها و مقاله‌های اینترنتی، فعالیت های کلاسی یا پروژه هرکدام را به زیباسازی بخشی از شهر اختصاص دهند .

امید است آنانی که دستی در کار دارند برای زدودن سرخوردگی ناشی از مقایسه این کلانشهر با سایر شهرهای کشور تدبیری به کار گیرند تا شاهد مناظر و چشم اندازهای زیباتری در شهر زاهدان باشیم و مردمان صبور و متواضع این شهر فضایی دلنشین تر برای کار و زندگی را تجربه کنند.

همت بلند دار که مردان روزگار              از همت بلند به جایی رسیده اند

نویسنده : داود صیاد

داود صیاد

داود صیاد

%d9%85%d8%a8%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d9%87%d8%b1%db%8c