- 21 مرداد 1395
- کد خبر 13904
- Print This Post
سایز متن /
نی زار : امروزه موسیقی سیستان را تنها با نام قیچک می شناسند و این نشان از منسوخ شدن موسیقی کهن سیستانی است. تا آنجا که نگارنده اطلاع دارد در اسناد تاریخی کهن نامی از قیچک برده نشده است. قدمت موسیقی سیستان با دهل و سرنا بیشتر از قیچک است. قیچک سازی که با کولیان به این سرزمین آورده شد و یکی از دلایل طرد موسیقی در بین مردم ولایت مدار سیستان تکدی گری کولیان همراه با موسیقی و قیچک بود. این رسم اجرای موسیقی در فرهنگ سیستانیان نبوده و نیست. بخشی از محدوده موسیقی ما در خانه ها و مجالس همراه با دایره می باشد که این سنت همچنان استوار باقیست.
این سوال پیش می آید که موسیقی سیستان قومیست یا مقامی؟! در هفته های آتی به پاسخ این سوال خواهیم رسید.
شاخصه موسیقی سیستان همان گوشه معروف زابل در دستگاه سه گاه و چهارگاه است. چهارگاه دستگاهی حماسی و سه گاه حماسی عاشقانه است. یکی از ترانه های قدیمی سیستان، ترانه گندم گل گندم می باشد که در گوشه زابل دستگاه سه گاه می باشد.
در ادامه این ترانه را با تنظیم کنندگی غلامعلی بندانی و صدای مرحوم غلامرضا کدخدائی می شنوید.