راه آهن توان حمل ۱۰۰درصد سهمیه سوخت سیستان و بلوچستان را دارد - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار : مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور (زاهدان) گفت: راه آهن جمهوری اسلامی توان حمل ریلی ۱۰۰ درصد سهمیه موادسوختی سیستان و بلوچستان به ویژه گازوییل را دارد.

سید مصطفی داودی افزود: روزانه حداقل دو رام قطار باری که عمدتا حامل موادسوختی استان است در مسیر زاهدان – تهران و بالعکس تردد می کند.

وی اظهار داشت: هم اینک بیش از ۵۰ درصد از سوخت گازوییل و ۹۰ درصد گاز مایع سیستان و بلوچستان از طریق خطوط ریلی حمل می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه احتمال تاخیر در حمل سوخت از طریق جاده ای به استان وجود دارد، راه آهن جنوب شرق ظرفیت جابجایی ۱۰۰ درصد سوخت گازوییل استان را دارد.

این در حالی است که به گفته مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان، سال گذشته از طریق حمل و نقل ریلی ۲۶۸ میلیون و ۷۵۰ هزار لیتر نفت گاز به انبار نفت زاهدان انتقال یافته است.

دادخدا اعتصامی گفت: به دلیل دوری مسافت این منطقه از مبادی تامین و شتاب بخشیدن به روند عملیات حمل و نقل فرآورده های نفتی، در سال گذشته به طور میانگین روزانه ۷۳۶ هزار و ۳۰۱ لیتر نفت گاز توسط قطار به انبار نفت زاهدان حمل شده است.

وی افزود: این فرآورده ها به وسیله چهار هزار و ۴۷۰ واگن و ۲۶۳ محموله مخزن دار در طول سال ۹۳ از مبدا بندر عباس به زاهدان حمل شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان، در سال ۹۳ بیش از دو میلیارد لیتر فرآورده نفتی به منطقه حمل شده که به دلیل برخوردار نبودن سیستان و بلوچستان از خطوط لوله انتقال مواد نفتی، بخش زیادی از این فرآورده ها توسط نفتکش های جاده پیما حمل شده است.

منطقه زاهدان یکی از مناطق ۳۷ گانه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران است که با داشتن چهار ناحیه (زاهدان، زابل، خاش و سراوان) سه انبار نفت تدارکاتی و دو مرکز سوختگیری هواپیمایی، وظیفه توزیع فرآورده های نفتی در شمال، مرکز و بخش هایی از جنوب استان سیستان و بلوچستان را به عهده دارد.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور در زمینه فعالیت خط ریلی در جابجایی مسافر گفت: روزانه ۹۰۰ مسافر به صورت رفت و برگشت با هشت واگن در خط ریلی زاهدان-تهران تردد می کنند.

وی افزود: پیگیری های لازم برای افزایش تعداد واگن های خط ریلی زاهدان-تهران صورت گرفته اما تحقق این خواسته منوط به رفع تحریم ها است.

وی در رابطه با حضور مسافران بدون بلیط در رستوران قطارهای مسیر زاهدان-تهران اظهار داشت: سوار کردن مسافر بدون بلیط در قطار ممنوع است و هر فردی که قصد تردد در این مسیر را دارد باید بلیط تهیه کرده باشد.

وی ادامه داد: در زمان فروش بلیط گاها پیش می آید که فرد خریدار یا متصدی شرکت خدمات مسافری تاکید بر تعیین نوع کوپه بانوان و عمومی را فراموش می کند و این مساله باعث می شود مسافر خانم به دلیل قرار گرفتن در کوپه عمومی و مشکلات آن، تقاضای جابه جایی و حضور در کوپه دیگر را داشته باشد.

وی تصریح کرد: افرادی با این شرایط تا زمان انجام مراحل جابه جایی و تغییر کوپه امکان دارد در رستوران مستقر شوند آن هم در زمان محدود اما با حضور مسافر بدون بلیط در این مکان برخورد خواهد شد.

داودی تاکید کرد: در ایستگاه زاهدان به هیچ عنوان اجازه سوار شدن بدون بلیط به مسافران داده نمی شود و حضور مسافران بدون بلیط در رستوران قطارهای مسیر زاهدان-تهران به طور قطع از طریق بازرسان نا محسوس راه آهن پیگیری و در صورت واقعیت داشتن موضوع، برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

وی گفت: پیگیری های لازم در زمینه مشکل هجوم ماسه بادی برای قطارهای مسیر زاهدان- تهران در محدوده ۷۰ کیلومتری شورگز در حوزه سیستان و بلوچستان صورت گرفته و در مرحله نخست با امضای قرار داد با مشاور، کار نصب تراورس چوبی در ۱،۵ کیلومتر از محدوده شورگز که در معرض وزش شدید ماسه بادی قرار دارد از هفته گذشته آغاز شده است.

تراورس تکیه گاه بتونی یا چوبی است که ریل ها بر روی آن بسته می شود و از نفوذ ماسه بادی به داخل بالانسها جلوگیری و مانع هجوم ماسه ها می شود.

وی ادامه داد: با اتمام عملیات مطالعاتی این پروژه، تهیه ۱۰ هزار اصله تراورس چوبی و شناسایی محدوده های مورد نظر، از سه روز گذشته کار نصب تراورس ها آغاز شده و تلاش داریم تا دو ماه آینده پایان یابد.

داودی کاشت نهال را از دیگر اقدامات موثر برای جلوگیری از هجوم ماسه بادی در محدوده ریلی عنوان کرد و افزود: کار مطالعاتی این طرح نیز انجام و با مشاور فعال در حوزه بیابانزدایی قرار داد امضا شده و مشاور در مرحله شناسایی گونه های گیاهی مقاوم با شرایط منطقه است تا از سه ماهه دوم سالجاری این طرح در مناطق مناسب اجرایی شود.

وی گفت: برای برخی قسمت های خط ریلی در محدوده شورگز با توجه به حجم بالای ماسه بادی نیاز به ساخت تونل های مصنوعی است که به دلیل هزینه سنگین از معاونت ساخت پروژه در خواست اجرای آن انجام شده اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

به گزارش ایرنا راه آهن جنوب شرق با مسیر ریلی زاهدان – تهران به طول هزار و ۶۰۰ کیلومتر در سال ۹۰ افتتاح شد./ایرنا