- 28 تیر 1398
- کد خبر 19723
- Print This Post
سایز متن /
نی زار : شرح وظایف فعلی شهرداریها (مصوب سال ۱۳۹۰) بیش از تکالیف جاری شهرداریها بوده و اغلب این وظایف (مانند تأمین آب و روشنایی شهر، نصب و نظارت برگه قیمت اجناس،…) با مشارکت یا توسط دیگر سازمانهای دولتی انجام می شده،
اهم وظایف مصوب فعلی شهرداریها را خدمتتان عرض میکنیم:
۱-ایجاد توسعه، تنظیف، نگهداری و اصلاح معابر و مجاری آب و فاضلاب
۲- پیشنهاد اصلاحات شهری، صدور پروانه ایجاد و اصلاح کلیه ساختمانهای شهر
۳- مراقبت و تشریک مساعی در امور بهداشت اهالی
۴- تأسیس مؤسسات فرهنگی، بهداشتی و تعاونی و مساعدت مالی به انجمن های تربیت بدنی و خانه و مدرسه.
۵- تهیه مقررات صنفی و پیشنهاد آن به شورای شهر و مراقبت در امور اصناف، صدور پروانه کسب اصناف،تعطیلی اماکن بی پروانه و جلوگیری از ایجاد،تأسیس و ادامه کار مشاغل و اماکن غیر بهداشتی یا مزاحم.
۶- اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق
۷-احداث ابنیه عمومی مورد نیاز شهر (مانند کشتارگاهها، میدانها، باغ کودکان، ورزشگاه ، غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات)
۸- اتخاذ تدابیر لازم برای ساخت خانه های ارزان برای اشخاص بی بضاعت و تشریک مساعی با مراکز مسئول حفظ ابنیه عمومی، آثار باستانی، مساجد و غیره
۹- تهیه و تعیین میادین عمومی فروش ارزاق و اتخاذ تدابیر برای فراوانی، مرغوبیت و حسن اداره فروش گوشت و نان شهر و تردد و توقف وسایل نقلیه.
۱۰- پیشنهاد برقراری یا لغو عوارض شهر،تغییرنوع و میزان عوارض،برآورد و تنظیم بودجه ومتمم اصلاحیه و تفریغ آن و پیشنهادواجرای برنامه های عمرانی (با تصویب شورا)
۱۱- انجام دیگر امور مصوب شورای شهر.
حال به اهداف و وظایف میپردازیم و یک راهکار عملی ارائه میدهیم:
در وضعیت موجود و برای برون رفت از این ناکارآمدی و ضعف های ریز و درشت و خطا های کوچک و بزرگ و معایب بسیار عیان و آشکار می بایست راهکارهایی ارائه داد که ما در اینجا مختصراً به گوشهای از آن می پردازیم که در صورت قبول واقع شدن از طرف شورای شهر و شهرداری مقاله ای مفصل با عنوان راهکارهای برونرفت از بحرانهای شهری را ارائه و تقدیم ایشان خواهیم نمود که یقین دارم با تحقق چنین اهدافی گوشه ای از مشکلات ریز و درشت شورای شهر و شهرداری به نیکی تغییر خواهد کرد، حال برای تغییر و تحولات موجود در جامعه شهری و ضرورت مشارکت شهروندان و نیر ایجاد تسهیلات لازم در ارائه خدمات زیر ساختی به شهروندان، شهرداری زابل میبایست با تاسیس یک نظارت همگانی و اختصاص یک شماره رند و سهل الوصول بر اساس آرمانهای شهرداری و مورد قبول و رضایت جامعه شهروندان زابلی و نیز با تکیه بر رسالتی چون اعتلای کارآمدی مقبولیت عملکرد برای شهرداری زابل و خدمات آن گام اول را در جهت مشارکت و نظارت مردم بر برنامه های شهرداری را بردارد، فی المثل مرکز نظارت همگانی شهرداری زابل(۱۳۳۳۳)، که از ابتدای شروع این طرح بر اساس اهداف و وظایف مشخص راه اندازی میگرددتا برقراری ارتباط بین شهروندان و مدیریت شهری را سهولت بخشیده و در راستای نهادینه ساختن مشارکت معنی دار مردم اقدام نماید.
این مرکز در نظر داشته باشد با عنایت به اهداف مشروحه ذیل رضایتمندی از مدیریت شهری را درآینده ای نه چندان دور برای آحاد شهروندان زابل به ارمغان آورد:
هدف:
ایجاد فرصت برابر برای شهروندان در دسترسی به مدیران شهری و تحقق رویکرد عدالت محوری.
وظایف:
مطالعه، پژوهش و برنامه ریزی در جهت شناسایی معضلات موجود و ایجاد راه کارهای مناسب برای رفع آنها.
استقرار نظام نظارت دقیق و مستقیم شهروندان بر مدیران و فعالیت های شهرداری زابل.
ایجاد بستر مناسب و آسان برای شهروندان به منظور انعکاس سریع نارسایی های مشهود در خدمات عمومی و یا خدمات شخصی آنان در حوزه مدیریت شهری.
بررسی درخواست ها و نظرات مردم که از طرق مختلف (تلفن- گزارشات رسانه ای – مراجعات حضوری- سرویس پیام کوتاه و…) به سامانه منعکس می شود.
بررسی گزارش هایی مبنی بر تخلف کارکنان و مدیران شهرداری که به مرکز نظارت همگانی واصل می شود و از طریق بررسی و پیگیری های ویژه مشخص می گردد و با ارجاع آن به سازمان بازرسی شهرداری جهت اقدامات بعدی نتیجه بخش خواهد شد.
تهیه گزارش های روزانه – هفتگی- ماهانه و موارد خاص جهت استحضار شهردار محترم.
اطلاع رسانی به موقع به مخاطبان و شهروندان در ارتباط با مسائل عمومی خدمات شهری و یا موارد خاصی که به مرکز منعکس شده است.
تشخیص تهدیدهاو فرصت های مرتبط با حوزه مسئولیت و وظایف مدیران شهرداری.
ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت معنی دار مردم در حوزه مدیریت شهری.
پاسخگویی به توقعات و انتظارات مردم در کمترین زمان ممکن با بیشترین بازدهی.
ارزیابی مدیران و مسئولان ذیربط در رابطه بانحوه ارائه خدمات به شهروندان و پاسخگویی مناسب و به موقع و انعکاس نتیجه به مراجع ذیربط.
✍حامد معلم بندانی