نقاشی دیواری در زاهدان/دنیای زیباتر با رویاهای کودکان کار - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار : مریم کوهستانی از هنرمندان هم استانی ماست که سالها پیش برای ادامه ی تحصیل به پایتخت کوچ کرد، او که امروز جزو مجسمه سازان صاحب نظر و نام و نشان در کشور است در هر فرصتی به زادگاهش سرمی زند و با نگاه پیشبرد زمینه های فرهنگی، اجتماعی و انسانی در سیستان و بلوچستان کارهایی انجام می دهد.

او در تازه ترین اقدامش با کمک بچه های کار در تهران نقاشی های دیواری را در سطح شهر ترسیم کردند و همین کار را در زاهدان هم انجام دادند، این اقدام بی شک به رشد اجتماعی این بچه ها می انجامد و احساس امنیت، مهم بودن و تعلق خاطر به شهری که در آن کار و زندگی می کنند را افزایش می دهد، نمی دانم خانم کوهستانی به دنبال زیباتر کردن دنیای این بچه هاست و یا به دنبال زیباتر کردن دنیا، به دست این کودکان. به هر ترتیب فرقی ندارد که چگونه به زیبایی های این دنیا بیافزاییم آنچه مسلم است اینکه چنین اقداماتی به رشد فرهنگی و اجتماعی ما منجر خواهد شد و دنیا را مکانی بهتر برای زندگی می کند.

مریم کوهستانی خود در مورد این اقدام می نویسد:

پس از پیگیری های بسیار بالاخره موفق شدم مسئولان زیبا سازی شهرداری تهران را متقاعد کنم تا برای اولین بار به کودکان کار فرصت نقش آفرینی در زیبا کردن دیوارهای شهر تهران را بدهند.

در تاریخ ۲۳ اسفندماه ۹۷ مجوز زیباسازی برای نقاشی دیواری بچه های کار را گرفتیم و کار آماده سازی دیوار و نقاشی پس زمینه اثر را شروع کردیم وصبح روز جمعه ۲۴ اسفند به همراه تعدادی از کودکان کار موسسه نوید کوشا نقاشی روی دیوار انجام شد.

از دو هفته پیشتر از بچه ها خواسته بودیم که فکر کنند به اینکه اگر قرار باشد حرفی به مردم شهر بزنند آن حرف، چیست؟ اگر قرار باشد آن حرف ها به تجسم دربیاد چگونه نقاشی می شود؟

بچه ها علی رقم زندگی سختی که دارند، بدون استثنا میخواستند به مردم شهر از عشق و محبت بگویند، زیرا فکر می کردند آدمهای این شهر خیلی غمگین شده اند و باید خوشحال شوند، پس شروع کردند به کشیدن تصاویر مختلف دراین مورد، این تصاویر را با کمک مربی نقاشی بچه ها جمع آوری کردیم، حدود ۱۰۰ اثر به دست ما رسید و ما از هر نقاشی یک آیتم برجسته انتخاب کردیم و در ترکیب بندی تازه و مناسب با قطع و اندازه ی دیوار ارایه شد که درواقع چکیده ای بود از نقاشی تمام بچه ها.

مریم کوهستانی ادامه می دهد: من و یکی دیگر از هنرمندان نقاش خانم نرگس دلاوری و خانم ملیسا قاسمی مربی نقاشی بچه ها درواقع در سمت دستیار این بچه ها بودیم و روز جمعه۲۴ اسفند در کنارشان کارکردیم و برایشان رنگ آماده میکردیم و …

اما مهمترین بخش کار برایمان این بود که صفر تاصد کار توسط خود بچه ها انجام بشود و البته چنین شد.

تجربه ی خیلی خوبی بود به ویژه برای بچه ها چون تقریبا همه ی بچه ها در همان خیابان امیرکبیر و یا حوالی آن مشغول به کار بودند و تنها خاطره ای که از این محیط داشتند خاطره ی کار سخت و چه بسا توهین و تحقیر بود … و حالا با سربلندی روی دیوارهای همان منطقه با جان و دل کار می کردند و می دانستند که قرار است هر روز اثرشان را ببینند و به خودشان افتخار کنند.

در حین کار مردم و بچه هایی که درشرایط خیلی بهتری نسبت به این بچه ها بودند از کنارشان می گذشتند و این بچه ها می خواستند اجازه بدهند تا خطی یا نقشی روی دیوار بکشند، بخصوص بچه هایی که همراه والدینشان بودند، خیلی با حسرت به بچه های کار نگاه میکردند به گمانم اولین باری بود که بچه های کار این تجربه را داشتند که مالک چیزی باشند که دیگری آرزویش را دارد.

اما برخورد بچه ها خیلی زیبا بود … با مهربانی و سخاوت قلم مو را به دخترها و پسرهای کوچک غریبه (عابرین) می دادند و راهنماییشان می کردند که چطور رنگ بزنند و نقش بکشند و از این کار لذت می بردند.

مدتی بعد و در روزهای پایانی سال ۹۷ تصمیم گرفتم در زاهدان هم چنین تجربه ای را داشته باشیم ، پس اقدام کردیم و بعد از دوندگی های اولیه مجوز برگزاری را تحت حمایت کانون کوشا و با کمک انجمن هنرهای تجسمی زاهدان از شهرداری زاهدان دریافت کردیم و در تاریخ ۲۸ و ۲۹ اسفند کودکان تحت حمایت موسسه نوید زندگی کوشا(دختران) در کنار هنرمندان این استان پای دیوارهای شهر رفتند و آثار زیبایشان را بر دیواری در این شهر اجرا کردند.

نقاشی دیواری کودکان کار تهران را میتوانید در خیابان امیرکبیر روبروی خیابان ملت مشاهده کنید و اثر کودکان کار زاهدان را میتوانید در انتهای خیابان دانشگاه نزدیک میدان دکتر حسابی ببینید.

مهدی رخشانی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.