انتظار از شما اجرایی کردن پروژه های مصوب استان در مدت زمان باقی مانده دولت است/اینکه با نیروهای ضعیف می توان کارهای قوی کرد، یک دروغ آشکار است/حمایت منتقدانه از شما خواهیم داشت - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار
نی زار :دکتر محمدتقی رخشانی از فعالان سیاسی اصلاح طلب طی نامه ای به احمدعلی موهبتی استاندار سیستان وبلوچستان به طرح مطالبی با وی پرداخته است.
آنچه می خوانید مشروح این نامه است .

جناب آقای موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان

سلام علیک
در دیدار با جنابعالی تلاش نمودم به طرح مباحث اساسی استان و توقعات از استاندار بپردازم. اگرچه جنابعالی اکثر آن مطالب را یادداشت فرمودید اما طرح آن ها در فضای عمومی ضرورت ها و امتیازاتی دارد که موجب نگارش این نامه شد.
اطلاع استاندار از عقب ماندگی های استان و توانمندی ها و امکانات دولت یک اصل برای پیشبرد واقع بینانه ی امور است.
آنچه از جنابعالی در جایگاه استاندار توقع است تلاش برای اجرایی شدن پروژه های مصوب استان در فرصت زمانی باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آینده است. تعدادی از این پروژه ها به شرح زیر است.
۱- انتقال آب دریای عمان تا نهبندان و بالاتر
شرایط نشان می دهد که خشکسالی فراگیر حاکم شده بر خاورمیانه و از جمله ایران به زودی خاتمه نمی یابد و ایران سخت ترین دوران خشکسالی ۱۹۰ سال اخیر جهان را سپری می کند بنابراین انتقال آب از دریای عمان تا نهبندان و حتی بالاتر یک ضرورت است چرا که همه ی شهرهای استان سیستان و بلوچستان و شهرهای استان خراسان جنوبی هم به این آب نیاز دارند. خوشبختانه اصل طرح در دولت و کمیسیون مجلس به تصویب رسیده و پیگیری جنابعالی برای اجرایی شدن را می طلبد.
۲- منطقه آزاد سیستان
مدت پنج سال است که منطقه ی آزاد سیستان در دولت و مجلس مطرح است و بخش های عمده ای از کار پیشرفت داشته و در مجلس هم تصویب شده چند ایراد از طرف شورای نگهبان مطرح شده که قاعدتا مجلس باید آنها را برطرف نماید تعامل جنابعالی با نمایندگان استان و ایجاد تحرک مثبت در آنها به تصویب نهایی لایحه کمک می کند . منطقه ی آزاد سیستان در شرایطی که کشاورزی ، دامداری و صیادی در سیستان تعطیل شده است راه نجات مردم از فقر و بیکاری است . منطقه ی آزاد سیستان منطقه ای کاملا تولیدی وصادراتی خواهد بود که به اهداف اقتصاد ملی کمک شایانی می کند .
۳ – بخشودگی مالیات استان
هریک از استان های کشور دارای مزیت هایی برای سرمایه گذاری هستند که سرمایه گذاران ترغیب می شوند تا برای سرمایه گذاری به آن استان ها بروند برخی مزیت نزدیکی به پایتخت را دارند، برخی مزیت های علمی و فنی دارند، برخی مزیت پیشرفت و توسعه در پیشینه دارند و از این دست مزایا که متاسفانه سیستان و بلوچستان هیچکدام را ندارد. دوری از مرکز ، ضعف های علمی و فنی و عقب ماندگی های تاریخی عملا جاذبه ی استان را برای سرمایه گذاری از بین برده است لذا باید با مدیریت اقدام به تولید مزیت برای استان نمود یکی از این مزیت های ممکن بخشودگی مالیات در استان است. اگر چه سیستان و بلوچستان از استانهایی است که همیشه در جذب مالیات رکورد درصدها را می شکند اما حجم مالیات استان رقم قابل توجهی نمی شود و چشم پوشی دولت از آن کار سختی نیست. توصیه می شود با تعامل با هیات دولت و به ویژه وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه و دفتر رییس جمهور به سمتی بروید که با بخشودگی صد در صدی مالیات، سیستان وبلوچستان را به بهشت سرمایه گذاران تبدیل کنیم .
۴- گاز رسانی به شهرهای استان
گاز رسانی به شهرهای استان یکی از اولویت های اساسی جنابعالی است در این میان منطقه ی سیستان ویژگی خاصی دارد چرا که رییس جمهور در جریان سفر خود در آغاز سال اعلام نمود که تا مهر ماه گاز به زابل می رسد که نه تنها چنین نشد بلکه اقدام جدی هم در این زمینه صورت نگرفت بدیهی است که جور کوتاهی های گذشته را هم جنابعالی باید بکشید .
۵ – گاز کشی درون شهری زاهدان
زاهدان تنها مرکز استان در کشور بود که گاز لوله کشی برای منازل نداشت به همت علی اوسط هاشمی استاندار وقت این مهم به سرانجام رسید و گاز به زاهدان رسید و بخشی از شهر هم لوله کشی شد که دوران استانداری ایشان به سرآمد و عملا گاز کشی درون شهری زاهدان هم متوقف شد اکنون خوشبختانه روند گاز رسانی آغاز شده اما ضرورت دارد که جنابعالی یا نماینده شما به طور ماهیانه گزارش مکتوب بگیرید و مشاهده و بازدید حضوری داشته باشید تا این مهم انجام شود .
۶ – راه آهن چابهار – مشهد
بدون تردید یکی ار پروژه های چند منظوره ی ملی که برای استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است پروژه راه آهن چابهار – مشهد است. اگر چه در دوره ای پیشرفت پروژه قابل قبول بود اما به دلایل معلوم این پروژه هم دچار کندی و رکود شد. اکنون با عنایت به رها بودن چابهار از قید و بندهای تحریم های آمریکا ضرورت دارد که سرعت ساخت پروژه از دوران اوج خود هم بیشتر باشد و این مهم نظارت جدی جنابعالی و تعامل با مرکز را می طلبد. اکنون که چابهار دریچه ی باز کشور است باید از توجه ملی به خوبی برای توسعه ی استان بهره برداری نمود.
۷- آب رسانی با لوله به مزارع
پروژه آب رسانی با لوله به مزارع منطقه ی سیستان بیش از هر پروژه ای دیگر نیازمند کنترل و نظارت است چرا که این پروژه بدون مطالعه آغاز شده و ایرادات اساسی به طرح و اجرا دارد بیش از هفتصد میلیون دلار بودجه ای است که برای این پروژه کنار گذاشته شده است. لطفا در گام اول مصّر باشید و بر این نکته پا فشاری کنید تا سه هزار هکتار اولیه ی این پروژه که آب هم برای آن اختصاص یافته به طور آزمایشی مورد بهره برداری قرار گیرد تا هم کارایی طرح و هم کارآمدی مجری طرح مورد ارزیابی قرار گیرد. لطفا در این زمینه به گزارش های شفاهی و مکتوب اکتفا نکنید و تاریخ شروع بهره برداری آزمایشی را از مجری طرح بخواهید و در آن تاریخ خود سر پروژه حضور داشته باشید .
۸ – به روز کردن بافت شهری ، شهرهای جدید استان
می دانیم که ده ها روستا در استان به یکباره تبدیل به شهر شدند در حالیکه هیچ یک از زیر ساخت های شهری را نداشتند به دلایل این تصمیم نمی پردازیم در هر صورت این تصمیم گرفته شد و روستاهایی شهر شدند و مرکز شهرستان در حالیکه حتی یک ساختمان اداری هم نداشتند. اکنون خوب است در تعامل با مدیران کل و وزرای دولت حداقل آنها رامجاب نمایید که در این شهرهای جدید حداقل برای ادارات خود اقدام به ساخت ساختمان اداری نمایند و از وزارت کشور هم بودجه ای حداقل در حد ترسیم نقشه ی جامع شهر بگیرید که ساخت وسازها بی رویه نباشد واقدامات هدر نرود.
۹- هشتاد کیلومتر راه مناسب در سیستان
منقطه ی سیستان یک شهرستان بود با مرکزیت زابل که تبدیل به پنج شهرستان شد از اصلی ترین زیر ساخت ها یعنی راه در این شهرستانها در حد جاده ی روستایی است حال آنکه اکنون تردد یک شهرستان برآنها بار شده است. حجم سنگین تردد در جاده روستایی این شهرستانها آمار تصادفات و به تبع آن آمار تلفات و مجروحان را افزایش چشم گیر داده است. از زابل تا ادیمی مرکز شهرستان نیمروز، از زابل تا دوست محمد مرکز شهرستان هیرمند و از زابل تا زهک مرکز شهرستان زهک جمعا کمتر از هشتاد کیلومتر است. لطفا و لطفا با وزیر راه و شهرسازی جلسه ای ویژه بگذارید و ساخت جاده هایی یکطرفه و چند لاین را از ایشان در خواست و دریافت نمایید. این اقدام علاوه بر اشتغال زایی تاثیر ویژه در بهبود چهره ی سیستان و نقش اساسی در ماندگاری مردم دارد.
۱۰- احیای تالاب هامون و مقابله با ریزگردها
تالاب هامون یک تالاب جهانی و ذخیره گاه زیست بشر است لذا باید برای آن راهکاری بین المللی ارائه شود. آنچه در طی چند سال گذشته توسط کار گروه احیای تالاب هامون صورت گرفته علی رغم جلسات متعدد و زحمات زیاد محصول نداشته و بر طبق نظر مسئولین سازمان محیط زیست کشور برای احیای تالاب هامون پول هست ، برنامه نیست .
آنچه در این میان مهم است توجه به مشکل ریزگردها بدون پیوند با احیای تالاب است. در زمینه ی این دو مهم نگاه فراگیر استانی و ملی، بلکه جهانی نیاز است و کارشناسان زیادی هستند که در گردونه ی کارگروه احیای تالاب هامون مورد توجه قرار نگرفته اند که در یک جمع جامع نگر می توانند نظرات کارشناسی خود مطرح نمایند تا راهکاری مناسب برای برون رفت از این بحران به دست آید.
در پایان ذکر چند نکته را ضروری می دانم
نکته اول: اینکه هیچ کس نمی تواند ادعا کند با نیروهای ضعیف می تواند کار قوی و خوب ارائه کند، اگرکسی چنین ادعایی داشته باشد نه شوخی کرده و نه دچار توهم شده بلکه به صراحت دروغ گفته است. در حوزه ی مدیریت استان به دنبال افراد توانمند و همراه باشید از هر قومیت، دین، مذهب و یا جناح سیاسی که باشند مهم نیست، مهم این است که شایسته و توانمند باشند و با برنامه های دولت همدلی و همراهی داشته باشند.
نکته دوم: اینکه در این نوشتار به حوزه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نپرداختیم، در نوشتارهای بعدی به آنها و به ویژه حوزه ی فرهنگی می پردازم. توفیق شما موجب توسعه ی استان می شود، بارها گفته ام صمیمانه برای شما آرزوی توفیق دارم.
نکته سوم: اینکه استاندار برای استان میخواهیم ، استان را برای استاندار نمی خواهیم، از جنابعالی حمایت منتقدانه می کنیم هرکجا خوب عمل کردید ما رادر کنار و حامی خود می بینید و هر کجا ضعیف عمل کنید ما راچون آینه مقابل خود می بینید. با انتقاد ضعف ها را به شما نشان می دهیم.
با احترام دکتر محمدتقی رخشانی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.