آنچه که در سفر به شهرستان هامون رقم خورد/باشگاه کوهنوردی اوشیدا نماد فرهنگ سازی طبیعت پاک - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

براساس تقویم ورزشی باشگاه کوهنوردی اوشیدا شهرستان هامون روز های جمعه هر هفته برنامه کوهنوردی و صعود بر فراز یکی از کوه های استان و یا خارج استان برای اعضای فعال این باشگاه برنامه ریزی می شود.
هفدهم آذرماه شرایطی فراهم شد که نگارنده هم به همراه گروه کوهنوردی اوشیدا بر فراز کوه خواجه یا همان کوه اوشیدا صعود کند، ساعت ۴:۳۰ بامداد زمان تجمع کوهنوردان گروه اوشیدا از جای جای منطقه سیستان و حتی سایر مناطق استان در محل پایگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کوه خواجه بود، اعضای گروه اوشیدا در محل و زمان تعیین شده گرد هم آمدند و مانند سایر ورزشکاران با حرکات نرمشی، کششی و انفجاری خود را جهت صعود آماده کردند.
لیدر، قدم دار و سرپرست گروه سازشان را کوک کردند و کوه نوردان مانند تار های ساز با همان نظم در قالب یک صف صعودشان را به سمت قله آغاز کردند، جمع قریب به ۵۰ نفری در سرمای این روز های سیستان با وجود افرادی با سلایق و افکاری متفاوت شرایط گوناگونی را در طول مسیر رقم میزد، مناظر طبیعی کوه خواجه در کنار آثار باستانی به جا مانده از دوره اشکانی و ماقبل آن فضای زیبایی رقم زده بود که وصف آن در دایره لغات نمی گنجد، گروه با آغاز حرکت به سمت قله به غیر از صعود مانند صعود هفته های گذشته و به رسم فرهنگ سازی اقدام به پاکسازی طبیعت بکر کوه خواجه می کردند برهمین اساس زباله هایی که در گذشته توسط افرادی بی تدبیر در طبیعت رها شده بود توسط افراد شرکت کننده در این صعود جمع آوری و امحاء شد. این پاکسازی از لحظه آغاز صعود شروع و تا هنگام برگشت در قسمت کوهپایه ادامه داشت.
اقدام زیبای اعضای گروه کوهنوردی اوشیدا در طول مدتی که از تشکیل این گروه میگذرد باعث شده تا فرهنگ زیبایی پاکسازی و آلوده نکردن طبیعت در جامعه نهادینه و به فرهنگ تبدیل شود و جایگزین حرکت نازیبایی ریختن زباله در طبیعت شود.
فرهنگ سازی این امر مهم که متاسفانه نهاد های فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای در آن سهیم نیستند، توسط یک باشگاه کوهنوردی فعالیتی تحسین برانگیز است که باید به دست اندر کاران آن دست مریزاد گفت.
کوه خواجه به عنوان یکی از مناطق مهم گردشگری منطقه سیستان که براساس شواهد برای ادیان اسلام، مسحیت، یهود و زرتشت حائز اهمیت است شوربختانه همچنان از لحاظ زیرساخت ها مغفول مانده و حتی در محل آرامگاه خواجه غلطان از داشتن حداقل ها مانند سرویس بهداشتی مناسب و محلی مناسب جهت اسکان گردشگران محروم است.
مرمت بخش های قلعه کاخا با وجود اینکه هنوز تکمیل نشده منظره ای زیبایی به کوه خواجه بخشیده که این امر میتواند ظرفیت بزرگی برای جذب گردشگر باشد.
نویسنده: فرشید عابدی