برگزاری جشنواره ملی آواها و نواهای وحدت با همکاری معاونت هنری وزارت ارشاد به صورت دائمی برگزار می شود - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار – مدیرکل دفتر موسیقی پنجشنبه شب گذشته در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی محلی آواها و نواهای سیستان وبلوچستان که با حضور معاون سیاسی اجتماعی استاندار، داوران ملی موسیقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی، جمعی از هنرمندان و مردم زاهدان در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد برگزار شد گفت: از برگزاری هرساله جشنواره موسیقی آواها و نواهای وحدت این استان حمایت می کنیم و امیدواریم که هر سال در تقویم مشخص سیستان وبلوچستان و مجموعه تقویم موسیقی ایران نیز ثبت شود.
طالبی افزود: موسیقی سیستان وبلوچستان یکی از ارکان موسیقی نوایی ایران است و بخشی از موسیقی ملی ایران را روایت می کند‌.
وی ادامه داد: دفتر موسیقی ایران از ایجاد مکتب خانه موسیقی نوایی در سیستان وبلوچستان حمایت می کند و امیدواریم مجموعه اقداماتی که در این راستا انجام می شود به صیانت از موسیقی نوایی در این استان بینجامد.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار نیز در این مراسم گفت: آنچه مربوط به علایق مردم بوده و جزئی از زندگی مردم است و می تواند مجموعه ای از رفتارها را در بهترین شکل به هم نوعان خود عرضه کند را باید به عنوان کار ارزشمند تلقی کنیم و ارج نهیم.
علی اصغر جمشید نژاد افزود: آنچه در قالب کارهای هنری انجام می شود از درون مردم می جوشد و حمایت های مادی و معنوی که توسط دولت انجام می شود به تلاش و موفقیت بیشتر در این مسیر کمک می کند.
وی اظهار کرد: کار اصلی را در این زمینه مردم عهده دار هستند که ما به عنوان مسئولان دولتی باید از رشته های مختلف در قالب فعالیت های هنری حمایت کنیم.
وی با بیان این که شعر و موسیقی بخشی از اجزای فرهنگ است تصریح کرد: موسیقی مقامی و محلی بخشی از فرهنگ ماست که باید در راستای احیا و بزرگداشت آن تلاش کنیم به ویژه در سیستان وبلوچستان که غنای بالایی در موسیقی دارد و در موسیقی ملی نیز ایفای نقش می کند باید توجه بیشتری شود و این هنر را در سطح ملی به عنوان یکی از اجزای فرهنگی منطقه نشان دهیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: خرسندم که این توفیق حاصل شد تا جشنواره موسیقی محلی آواها و نواهای وحدت سیستان وبلوچستان را برای اولین بار در این استان برگزار کنیم.
حسین مسگرانی با بیان این که طی ۲۰ سال گذشته برنامه ای در این سطح و اندازه برای موسیقی نوایی سیستان وبلوچستان برگزار نشده است ادامه داد: این جشنواره از آنجایی که برای اولین بار برگزار شد به طور قطع با کاستی هایی همراه بود  که از هنرمندان‌ می خواهیم نواقص را برما ببخشند.
وی اظهار کرد: به واسطه برگزاری این جشنواره پیشکسوتان و هنرمندان زیادی گرد هم جمع شدند و از تجربیات هم دیگر و آموزش های داوران استفاده کردند که در حفظ موسیقی سنتی و اصیل استان تاثیر زیادی خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: سال گذشته اولین کنگره ملی شعر پیامبر مهربانی در استان برگزار شد و امسال میزبان اولین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی با حضور شاعران ۱۰ کشور اسلامی خواهیم بود.
به گفته وی طرح عمومی اجرای تئاتر نیز از سال گذشته در استان آغاز شد و امسال هم ادامه دارد نمایش نامه خوانی هم در استان با جدیت انجام می شود.

وی اظهار کرد: در جلسه ای که با حضور مدیرکل دفتر موسیقی کشور با هنرمندان موسیقی سیستان وبلوچستان برگزار شد دکتر طالبی از برگزاری دائمی جشنواره ملی آواها و نواهای وحدت با همکاری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

بنابراین گزارش  در این مراسم برترین های نخستین جشنواره موسیقی محلی وحدت سیستان وبلوچستان و پیشکسوتان موسیقی استان تجلیل شدند و همچنین موسیقی محلی توسط گروه های مختلف اجرا شد

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.