خانه کبدی زاهدان به نام کبدی به کام هیئت بسکتبال!/کبدی کاران زابل سال هاست مطالبه خانه کبدی دارند اما..!! - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نـــــی زار : رشته کبدی یکی از بازی های بومی و محلی منطقه سیستان است که به نام (کودی) از آن نام می برند ، به همین دلیل اهالی سیستان در این رشته مهیج صاحب سبک هستند و در سطح ملی و فراملی نام و آوازه ای دارند، کبدی ایران و آسیا و حتی جهان تک ستاره های کبدی سیستان را هیچ گاه فراموش نخواهد کرد.

زاهدان کلانشهری که به نام پایتخت وحدت اقوام از آن نام می برند قومیت های زیادی را در خود جای داده که ۵۰ درصد این کلانشهر را سیستانی ها تشکیل می دهند به همین خاطر زاهدان به عنوان یکی از قطب های کبدی استان شناخته شده که در سطح ایران و بین الملل نیز حرف برای گفتن دارد.

سوء مدیریت های دست اندر کاران ورزش استان بانی افول کبدی زاهدان

رشته کبدی به سه زیر شاخه تقسیم می شود ، کبدی استاندارد ، کبدی ساحلی و سرکل کبدی که همانطور از نامشان پیداست شرایط و زمین خاص خودشان را دارند. کبدی ساحلی در زمین ساحلی ، کبدی استاندارد بر روی تاتامی و سرکل کبدی بر روی چمن بازی می شود.

سال ۹۲ زاهدان به عنوان نماینده استان با ترکیبی جوان در لیگ های برتر کبدی استاندارد و ساحلی به صورت دوره ای تیم داری کرد و با توجه به عدم برنامه ریزی و نبود اسپانسر مقام سوم کشور را کسب کردند. زاهدان دارای خانه کبدی بود ، درای یک سالن بزرگ تمرین و بدنسازی و همچنین یک زمین ساحلی ، به زعم خیل کبدی کاران وجود همین زیر ساخت ها تمرینی کمک شایانی در بحث پیشرفت کبدی شهرستان زاهدان داشت ، اما اداره کل ورزش و جوانان در یک اقدام ناباورانه خانه کبدی زاهدان را در اختیار هیئت بسکتبال  گذاشت، توجه به یک رشته ای که حتی در زیر گروه هیچ لیگ کشوری تیم ندارد مساوی شده با افول کبدی زاهدان. اختصاص سالنی کوچک به کبدی کاران زاهدان که نقاط انتهایی زمین کبدی یا به دیوار برخورد خواهید کرد یا به سکو، جفای دیگری است در حق این افتخار آفرینان.

کبدی به عنوان ورزش اول استان سیستان و بلوچستان به شمار می آید و تنها رشته ای است که از استان دو نفر به اصطلاح لژیونر دارد ، در همه مسابقات آسیایی که بعضا در سایر رشته های ورزشی ناکام بودیم کبدی کاران استان علاوه برحضور ،با دست پر به استان باز می گشتند ، این افتخارات به کاپیتانی تیم ملی، مربی گری تیم ملی و اولین سرمربی ایرانی که برای یک تیم خارجی مربی گری کرده و…ادامه دارد، متاسفانه به جای این که به این رشته مدال آور توجه بیشتری شود ، روز به روز سایه بی توجهی دست اندر کاران ورزش استان بر روی این رشته طنین انداز می شود.

عدم وجود زمین ساحلی مناسب و استاندارد زمینه ساز متوقف شدن کبدی ساحلی در زاهدان شده است ، حتی با وجود دارنده مدال طلا مسابقات آسیایی کبدی ساحلی هایانگ چین و مربی سابق تیم ملی ساحلی و چند ملی پوش در زاهدان اداره کل ورزش و جوانان با گذشت چند سال هنوز حاضر به احداث یک زمین ساحلی استاندارد در سطح شهرستان نشده است. این بی توجهی کمی جای تامل و تعمق دارد ، امیدواریم سطوح بالاتر مدیریت استان در قبال این موضوع موضع جدی تری بگیرند.

چندین سال است که کبدی کاران شهرستان زابل به عنوان قطب دیگر کبدی استان از مسئولین، خانه کبدی زابل را مطالبه می کنند اما تا کنون گوش شنوایی پیدا نکرده اند،بی توجهی به این رشته تا حدی است که تمرینات کبدی زابل بر روی تاتامی چند تکه ترکیبی از تاتامی ۲ ، ۳ و ۵ سانتی انجام می گیرد.

گلایه در خصوص کبدی زیاد است اما اگر بیشتر بگوییم به نقد مغرضانه و حتی تخریب متهم می شویم.