فرصت محدود برای بهبود وضعیت منابع آبی را از دست ندهیم! - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار : سال آبی گذشته را شاید بتوان سخت ترین و بی سابقه ترین سال آبی از حیث کاهش ظرفیت آبی در استان خصوصا در منطقه سیستان نام برد که باعث ایجاد نگرانی و دلهره های عمیقی برای مردم و حتی مسئولین گشت و این شرایط همچنان وخیم و سخت طی می شود.

با شروع نخستین باران پاییزی و ورود توده هوای بارشی به منطقه شاید در نگاهی سطحی و خوش بینانه بسیاری به این مساله بیندیشند که شاید شرایط بهتر شود اما این ساده پنداری بزرگترین خطر و آسیب برای منطقه است.

متاسفانه شرایط امروز کشور و استان مسئولین را در یک سکوت و شاید حواس پرتی فرو برده که بسیار خطرناک و آسیب زاست و می تواند زمینه ای باشد برای بحران های بزرگ آینده که مهمترین آن کمبود منابع آبی در استان می باشد.

مسئولین خصوصا نمایندگان محترم باید این باور را به مدیران کشوری منتقل کنند که شاید این بارش و یا ورود ابرهای باران زا آخرین بارش باشد و مدیریت به نحوی باید صورت گیرد که از قطره قطره باران و حتی از ذره ذره ابرهای باران زا استفاده حداکثری انجام شود.

در شرایطی که کل کشور دچار بحران آب است و سیستان در شرایط فوق وخیم قرار دارد هر روشی با هر هزینه ای توجیه دارد از بارورسازی ابرها برای افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی بارش ها گرفته تا کنترل آب های مرزی همه این راه کارها باید در قالب یک بسته کامل برای منطقه تعریف شود و یک سازمان یا تشکیلات با اختیارات مناسب مسئولیت پیگیری این راه کارها و طرح ها را به عهده بگیرد.

به طور کل کنترل سیلابهای فصلی حاصل از بارندگی مونسون در استان، تعریف پروژه های بزرگ با انتقال آب پایدار از دریای عمان و تهلاب و مدیریت و استحصال آب حاصل از بارانهای فصلی می تواند استان را از تنش آبی نجات دهد.

رفتن بسمت پروژه های بدون بهره همچون آبهای ژرف و انتقال آب از چاه ها در دشتهایی که بارندگی مناسبی ندارد شاید در کوتاه مدت به لحاظ روانی موثر واقع گردد اما سوای از بحث بودجه ای، باعث نوعی حواس پرتی و عدم تمرکز بر طرح های اصلی و پربازده خواهد شد.

ضمن اینکه از همین امروز باید دستگاه دیپلماسی و وزارت نیرو تمام توان خود را برای دریافت حق آبه هیرمند به کار گیرد و نمایندگان محترم نیز مجال از دست رفتن زمان را به هیچ مسئول و دستگاهی ندهند./انتهای پیام

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.