یادداشت رییس سازمان محیط زیست کشور درباره آبگیری تالاب هامون - پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی نــی زار

نی زار : دکتر معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست کشور در یادداشتی کوتاه از ورود آب به تالاب هامون و برنامه های انجام شده تو.سط دولت خبر داد.

متن کامل این یادداشت :

در دولت یازدهم، با برداشته شدن بخشی از دایک های مرزی و لایروبی رودخانه ها تلاش شده تا میزان و نفوذ آب ورودی از افغانستان به ایران بیشتر شود.

این اقدامات البته غیر از اختصاص آب از چاه نیمه ها و رایزنی و فعالیت دو جانبه و بین المللی مانند رایزنی با مقامات افغانستان یا ثبت تالاب هامون به عنوان ذخیره گاه زیستکره در یونسکو است.

فیلم نیز مربوط به روزهای اخیر است که آب از محل هامون هیرمند وارد کشور می شود و اکنون از طریق افضل آباد به کوه خواجه رسیده و بخش قابل توجهی ازاطراف کوه پرآب شده، به طوری که بر اثر افزایش حجم آب مقداری از آن به گودی سنگل و نیز بخشی به سمت جاده زابل- نهبندان در حرکت است. حدود ۵۰ درصد اطراف کوه خواجه با عمق متوسط ۱۵۰ سانتیمتر دارای آب است و بخش دیگری از آب ورودی هیرمند از طریق لورگ باغ به صابری وارد می شود.
از شاخه فراه رود هم آب به میزان قابل توجه به کشور وارد می شود و موجب آبگیری بیش از ۴۰ درصد صابری با عمق متوسط ۱۵۰ سانتیمتر شده است. این در حالی است که از کانال شیردل و کانال نیاتک نیز به بخش های دیگر صابری در قسمت چنگ سرخ آب وارد می شود و در صورت ورود آب از پوزک و حجم خوب آب در سال جاری احتمال اتصال سه بخش تالاب یعنی پوزک به صابری و هیرمند وجود دارد. ان شاالله

 

فیلم منتشر شده توسط دکتر ابتکار :