نی زار : از تعاریف زیادی که برای هنر وجود دارد میتوان به اینکه، هنر فرهنگ جامعه را تعریف میکند اشاره کرد.جنگهایی که در این عصر جهان را درگیر خود کرده و بجای زبان فهم دندان خشم را نشان میدهد بیانگر این موضوع است که انسان از اندیشیدن و خلق فاصله گرفته و به نزدیکترین و آسانترین انرژیهای خود متوسل شده است و پیامدهای خونباری را به جهان و انسان تحمیل کرده است .
بیشتر دانشمندان بر این باورندکه برای ارتباط گذشتگان دور قبل از زبان، ایما و اشاره یا آواها استفاده می شده است در ان زمانها علت بیشتر جنگها نبودن درک زبان بوده و چه قومهایی که در اثر عدم این درک نابود شده اند.
تشخیص مرز بین خوب و بد انسانی با مطالعه بدست می آید مطالعه در جهان در ابتدا (قبل از زبان) از طریق نقاشی و بعد با اختراع خط ،کتاب بود و بدین ترتیب انسانها اطلاعات خود را این طریق انتقال ،یا ماندگار میکردند. این اطلاعات یا خبری بود یا روایت یک قوم از درک یک رفتار یا اتفاق که ان را به این طریق بیان می کردند.
در آن زمان هنر خلق شد تا به زبانی دیگر سخن بگوید و قدرت فهم انسانی را در درک مفهوم رفتارهایی متفاوت اجتماعی که شرایط محیطی وجغرافیایی در ان تاثیر داشت را بهتر درک کنند واینگونه جنگها کمتر شد.برای همین در تمامی آثاری (کتاب ،شعر ،نقاشی، و…) که به عنوان آثار تعریف شده مردم یک قبیله یا قوم از صلح بوده آن قوم تا موقع تبعیت از آن اثر درگیر خشونت و… نشده اند.
اگر فرهنگ را دوری از رفتارهای بد بشری(دروغ ،جنگ و تبعیض و…) و نزدیکی به رفتار مثبت انسانی دانست باید تمام محیط اجتماع انسانی که کنار هم زندگی میکنند وظیفه خودشان بدانند که با ارتباط با هم این رفتارها را شناسایی کنند وبه همدیگر انتقال دهند –یاد گیری این رفتارها یا از طریق مطالعه بدست می آید یا از طریق ارتباطی که شخص در محیطهای اجتماعی به آن دست پیدا میکند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در مورد مطالعه این گزینه را در روی صفحات کد بندی شده انواع مانیتورهای فضای بصری دریافت میکنیم(کامپیوتر –موبایل و…) و چیزی که شاهد آن هستیم کیفیت مطالعه را از دست داده ایم و ارتباط دراین مورد بسنده به اطلاعات کوتاه و سطحی شده است چه این ضعف بزرگی در درک گونه رفتارهای ما از هم بوجود می آورد؛ محیطهای اجتماعی که افراد می توانند در یک جمع خانوادگی یا سالن ورزشی ،یا سالن های خرید و… که در آن جا تنوع سلائق را شاهد باشند و تجربه کنند.
محیطهای فرهنگی خالق اندیشه های نواست .محیطهای فرهنگی که یک اجتماع شهری باید دارای آن باشد . تئاتر – نمایشگاههای مختلف هنری (کتاب –آثار نقاشی –خط و…) انجمن های ادبی (شعر و موسیقی و…) و …که جمع کننده سلائق مختلف در کنار هم است از جمله همین محیطهاست.
تاریخ گذشته زندگی انسانی به ما نشان می دهد که اقوام در شرایط ارتباطی نزدیکتری زندگی میکردند و می توانستند تفاوت در رفتارهایشان را درک، وبهتر انتقال دهند و در صورت توجیه نشدن به کتاب یا روایت گذشته رجوع میکردند.اکنون این شرایط در زندگی ما به مدیومها وابسته شده به شریانهای کوچکی که با سرعت زیاد در آنها در حرکتیم که کمترین خطا در آن منجر به تشخیص غلط در راه انتخابی انسان میشود. چرا که اطلاعات در ماکزیمم خود قرار دارد و اشتباه در تشخیص از اطلاعات اشباء شده اتفاق می افتد .این تضاد مربوط میشود به آن جا که ما در دنیای زندگی میکنیم که نیازهای بشر درآن فیزیکیست .(آب وغذا – نیازهای غریزی و…) و این است که تناقض بوجود می آورد.
این امر عادی ست و پیامدهای مثبت و منفی زیادی دارد . وبه هیچ عنوان در مقابله با آن برنامه زیری کرد مگر با توجیه و وارد شدن فرهنگ بینشی با اتکا و خلق هنری در قالب معنی وموضوع رفتارهای انسانی ،با علم به آنچه رخ داده یا میدهد.
انتظار ما از مردم یک جامعه برای حمایت از یک عمل فرهنگی منوط به توجیه و تعریف آن می شود در غیر اینصورت انتظار بیجایی خواهد بود
میزان زمانی که ما صرف این پدیده های جدید میکنیم که روز به روز با رقابت در ایجادشان ،زمان ما را در مشت خودشان دارند.شاید به حدود 50 تا70 در صد برسد تا جاییکه علائم و هشدار از طرف سازمانهاهی مختلف (بهداشت و درمان – ترافیک شهری و…) دریافت میکنیم.
پس هنر یک زبان مشترک در میان گویش های مختف دنیاست. چیزی که برای روابط، بشر نیاز دارد.هنر خلق شد تا با” زبان معنی “مفهوم گوناگونی رفتارهای زیستی انسان را بصورت واحد بیان کند.
یکی از هنرهایی که تمامی هنر ها را شامل خود کرده سینماست – سینما در یک اثر (فیلم – مستند – انمیشین و…) تمام اطلاعات چندین کتاب یا اندیشه فکری را روی پرده نشان میدهد.

هویت من از خانواده شکل می گیرد ، لزوم تکامل و تکوین خانواده در یک جامعه به دست می آید و اینجاست که فرهنگ اجتماعی درونمایه ی خانواده می شود .» و سینما عضوی است از یک خانواده» .سینما در گذشته و حال و آینده، ارتباط دهنده اعضای یک خانوادست و بیش از یک محیط فرهنگی و هنری است. خود جهانی فراجهان است با زبان تصویر، تصویر خانواده ی از جنس انسان.
سینما عصرهای زیادی را گذرانده .دوره هایی که قدرتهای بزرگ از این وجود به نام” قدرتمندتر از ارتش های جهان “برآورد می کند.
با توجه به رشد فضاهای مجازی در جهان و پیشرفت سریع آن و موازی شدن امواج ماهواره ایی با این امر یا پیشرفت تکنولوژی(تلوزیونهای با اینچ بالا -سینماهای 7بعدی خانگی و…) بازیهای تحت شبکه رایانه ایی و موبایلی و…برنامه سازیهای شبکه های مختلف ماهواره ایی عرصه را برای رقابت کارهای فرهنگی از جمله سینما تنگ تر کرده و اشتباها جایگزین این امر در جامعه شده –
سینما به عنوان هنر هفتم،هنری که شامل تمام هنرها میشود شناخته شده است .در حال حاضر یک اثر سینما شامل تعداد زیادی اندیشه و فلسفه عنوان شده در دهها کتاب و یا بیشتر از آن می باشدکه آن را با بیان روزمره انسانی در ساعتی یا کمتر از آن عنوان میکند.
سینما روایتگر زندگی انسان مجموعه ایی از سناریوهایی با ژانرهای مختلف (تراژدی –درام –اجتماعی–علمی و تخیلی– مستندو غیره ….) است که بصورت مفهوم در غالب فریم های تصویری بروی پرده نقره ایی به نظاره مینشینیم.
با تعاریف بالا، سینما یک اندیشه است چرخه تولید فکر برای بیان معظلات اجتماعی روز و بیان اندیشه توسط رسانه یا مدیوم ساده ایی بنام سینما که فرهنگهای جهان را به هم نزدیکتر میکند . و علاوه بر آن یک صنعت بزرگ است .تولید فیلم از عوامل تولید (نویسنده و کارگردان و بازیگران و…) گرفته و استودیوهای ضبط موسیقی و تدوین و … تا پخش کننده ها و در نهایت سینما و نمایش اثر روی پرده یک روند اقتصادی است که آن را به یک صنعت تبدیل کرده است . رعایت اصول در پخش آثار باعث تولیدات بیشتر در پیش زمینه و پس زمینه ی آن می شود که تزریق و ارائه بینش های نو فرهنگی برای اجتماع انسانی رادر پی دارد.همه در یک بازی اینترنتی تحت سیستم عامل های رایانه و یا موبایلتان هزینه بالایی را پرداخت میکنید بدون اینکه متوجه باشید وشما باعث تولید فوق العاده زیاد بازی در جهان میشوید .که شاید هیچ نیازی از شما برآورده نکند.
مردم با این دید به سینما بروند که می خواهند یک اثر گرانقیمت بخرند” به قیمت تعریف رفتارهای فرهنگی و آشنایی با زبان هایی که نمیدانیم و فرهنگهایی که نمیشناسیم و وقتی به آن درک رسیدیم دیگر جنگی برای سوء برداشتها در میان نخواهد بود .حمایت از این چرخه ،بینش هنری و تجاری سازوکار ملی را می طلبد.
هر چه تولیدات آثار سینمایی در یک کشور بالاتر باشد ناهنجاریها در آن کشور کمتر خواهد بود چون زبان سینما زبان اطلاعات ،رفتارها ،و آموزش ارتباط برقرار کردن در همه موارد بصورت به روز و جلوگیری ازبرداشتهای اشتباه بشری است.و چون سینما یک پیکره عمومی دارد یعنی تمام اقشار به آن دسترسی دارندبراحتی این زبان انتقال پیدا میکند.
ستون سینما مردم هستند و نه سیاستمداران .دخالت سیاست بی توجیه در نظر گرفتن آینده فرهنگ در این امر باعث از هم پاشیدگی و به انزوا رفتن و خاموشی سرور این پرده خواهد شد.زیرا این سینماست که نوع رفتارها را بدون درگیری های بشری و با تعریف نوع ونمونه اخلاق از هم به هم میفهماند.
ما دراین عصر می توانیم بیاییم اطلاعاتی در مورد این هنر بصری با مطالعه جغرافیای زیستی و رفتاری انسانها داشته باشیم –بیاییم مطالعه کنیم کشورهایی که در اطراف ما زندگی میکند.
اکنون آثار سینمای ایران رو به پیشرفت است و گذرگاه راحتری پیش رو دارد.استعدادهای نو ظهور و تکنیک های جدید برای ارتباط بهتر مخاطب نشانگر همین پیشرفت است .حمایت از این بینش های نو نیازمند توجه بیشتر مردم جامعه ما به این امر فرهنگ ساز است.
در سینمای هامون سعی بر این است فیلم هایی انتخاب شود که نیاز فرهنگی جامعه سیستانی ماست. و درک موقعیت روز اجتماعی کشورمان در ان دیده شود.
محیط سینما و راه اندازی آن مشکلات زیادی برای سینماداران بوجود آورده و نگاه جدید به این نوع پدیده می خواهد.
سینما نسبت به پدیده هایی چون تلوزیون بحث میکنیم واقعی تراست.چون سینما با روایتهای داستانی نزدیک به زندگی انسانها وارد ذهن مخاطب خود میشود
فرهنگ شهرها با میزان سینماهای آن شهر تعریف میشوند .و صد البته ماندگاری آن سینما ها

سئوالی که مطرح است چرا سینماهای نتوانستنددوام بیاورند .ابزار مقابله نداشتند در مقابل با تکنولوژی و نداشتن تعریف برای این هنر .
این فرصت در شهرمان بوجود آمده که سینما داشته باشیم.حال این سینما میخواهد که در یک کپر باشد یا یک سالن مجهز ! این نوع نگاه و ایجاد بینش اجتماعی است که میتواند در این زمینه حرکت ایجاد کند.
پس سینما را عضوی از خانواده خود بدانید
احمد بارانی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد